عالي ‌قاپو نفس تازه مي‌كند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
عالي ‌قاپو نفس تازه مي‌كند
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 69
نویسنده : مولوی
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان از برداشتن داربست‌هاي عمارت عالي ‌قاپو پس از حدود پنج سال، تا پيش از نوروز 1390 خبر داد.

 اسفنديار حيدري‌پور در گفت‌وگو با ايسنا ، اظهار كرد: در قرار‌دادي كه براي مرمت بخش شمالي ايوان عالي ‌قاپو بسته شده بود ، استحكام‌ بخشي ستون‌ها ، سقف، تزيينات كف ايوان و كارهاي چوبي 60 متر از اين ايوان در شرح عمليات بود كه امسال كار آن به پايان مي‌رسد.

وي گفت: علاوه بر قرار‌داد سال پيش، امسال نيز 480ميليون تومان براي مرمت اين بخش از عمارت اختصاص يافت كه هزينه شد.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان افزود: پس از تعطيلات نوروز، داربست‌هاي داخلي عمارت عالي ‌قاپو در ضلع جنوبي بسته مي‌شود تا دو ستون باقي‌مانده كه به استحكام‌بخشي نياز دارند، مرمت شوند.

كاخ عالي ‌قاپو عمارتي در غرب ميدان نقش‌ جهان و مقابل مسجد شيخ‌ لطف‌الله است كه به فرمان شاه‌عباس اول در پنج طبقه ساخته شده است و 18 ستون در ايوان طبقه‌ سوم دارد. اين عمارت يكي از مهم‌ترين شاهكارهاي معماري اوايل قرن يازدهم هجري قمري است و به‌عنوان دروازه‌ مركزي و مدخل قصرهايي بوده است كه در دوران صفويه در محدوده‌ي ميدان نقش جهان بنا شده‌اند.

اين قصر كه «دولتخانه‌ مباركه‌ نقش جهان»، قصر «دولتخانه» و «تالار عالي‌مكان» نيز ناميده شده، نمونه‌ منحصر به ‌فردي از معماري كاخ‌هاي دوره‌ صفويه است كه مينياتور‌هاي هنرمندانه‌ «رضا عباسي»، هنرمند معرف دوره‌ شاه ‌عباس ، روي آن خودنمايي مي‌كنند.

عالي ‌قاپو شامل دو كلمه‌ عالي و قاپو به معني «باب عالي» است كه مورد احترام بوده است. از اين رو، كساني كه مي‌خواستند به آن وارد شوند، بايد خم مي‌شدند، آستانه را مي‌بوسيدند و داخل مي‌آمدند. حتي شاه‌ عباس براي ورود به اين عمارت از اسب پياده مي‌شده است.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: